Sunday, November 8, 2009

Ibadah Korban




Info Ibadah Korban

Ibadah korban merupakan satu ibadah yang sangat digalakkan dalam Islam, khususnya bagi mereka yang berkemampuan dari segi kewangan. Ibadah korban telah disyariatkan oleh Allah pada tahun kedua Hijrah.

Firman Allah s.w.t.: “Sesungguhnya kami (Allah) telah memberi engkau (Muhammad) kebaikan yang banyak. Maka “sembahyanglah engkau kerana Tuhanmu dan sembelihlah (korbanmu)”. (Al-Kautsar:1-2)


Hukum Korban

Hukumnya Sunat Muakkad. Adapun bagi mereka yang bernazar hukumnya adalah wajib. Bagi mereka yang berkemampuan adalah makruh meninggalkan amalan ini.

Wajib hukumnya kepada Rasulallah s.a.w berdasarkan hadis: “Diwajibkan ke atasku melaksanakan ibadat korban namun ia merupakan amalan sunat bagi kamu”. (Riwayat Imam Tirmizi)


Maksud Korban

Menyembelih binatang ternakan yang terdiri dari unta, lembu, kambing dan kibas yang sampai *umur pada Hari Raya Korban (10 Zulhijjah) selepas sembahyang sehinggalah gelincir matahari hari terakhir tasyrik iaitu 13 Zulhijjah.


Umur Binatang

* Unta 5 tahun ke atas - 7 bahagian
* Lembu, kerbau 2 tahun ke atas - 7 bahagian
* Kambing 2 tahun ke atas - 1 bahagian
* Bebiri, kibas 1 1/2 tahun ke atas - 1 bahagian

Ditegah berkorban dengan binatang yang cacat, berpenyakit, patah anggotanya dan terlalu kurus.


Amalan

Perkara sunat ketika menyembelih binatang korban:

* Membaca bismillah
* Selawat ke atas Nabi
* Menghadap Kiblat
* Bertakbir
* Berdoa agar diterima ibadah korban


Makluman

Daging korban yang diniat nazar oleh orang yang bernazar, hendaklah disedekahkan semuanya.

1/3 daripada daging korban sunat boleh dimakan oleh mereka yang berkorban dan selebihnya disedekahkan kepada fakir miskin, boleh juga disedekahkan kepada orang kaya mengikut mazhab syafie.

Disunatkan menyaksikan penyembelihan binatang korban tersebut sepertimana sabda Rasulullah s.a.w.:

“Wahai Fatimah!, berdirilah disisi disisi korbanmu dan saksikanlah, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosa-dosa yang telah lalu”. (Riwayat Bazzar dan Ibnu Hibban)

Menyaksikan sendiri perlaksanaan korban tidak termasuk dalam syarat-syarat ibadat korban.

Imam Khatib di dalam kitabnya Mughni Al-Muhtaj menyatakan, disunatkan bagi mereka yang melaksanakan korban untuk menyembelih sendiri binatang korban tersebut. Sekiranya tidak mampu, disunatkan bagi mereka menyaksikan penyembelihan itu.


OBJEKTIF PROGRAM

Memberi bantuan dan agihan daging-daging korban kepada golongan asnaf (fakir miskin, ibu tunggal, anak yatim) di sekitar kawasan Kg. Baru, Dato’ Keramat, Kg. Pandan dan kawasan-kawasan lain yang memerlukan.


LOKASI SASARAN

Rumah anak-anak Yatim sekitar Kg. Baru, Dato, Keramat dan Kg Pandan.

* Perumahan-perumahan Awam sekitar Kg. Baru, Dato’ Keramat dan Kg. Pandan.
* Surau dan Masjid sekitar Kg. Baru, Dato’ Keramat dan Kg. Pandan
* Kawasan-kawasan lain yang memerlukan (luar dari kawasan)


HARGA PENYERTAAN

Harga setiap penyertaan bagi satu (1) bahagian korban (lembu) adalah berharga; RM 360.00 sahaja (termasuk kos pengurusan).

Semua pengurusan korban dan agihan akan dikendalikan oleh pihak Yayasan sendiri.


Latar Belakang YAYASAN PRIHATIN TITIWANGSA

Yayasan Prihatin Titiwangsa (YPT) ditubuhkan pada 29 April 1997 dengan hasrat dan impian menyalurkan bantuan dan kebajikan kepada semua lapisan masyarakat khususnya di Titiwangsa.

Sehingga kini, visi dan misi YPT masih segar diperjuangkan. Iltizam menjayakan peranan YPT diserlahkan pada beberapa program mutakhir yang dijalankan dengan jayanya.

Sempena Hari Raya Aidiladha yang akan menjelang tiba, YPT mengambil inisiatif mengadakan satu program untuk manfaat masyarakat yang amat memerlukan khususnya fakir miskin, ibu tunggal dan anak yatim.




di edit oleh ;
http://oaa-microsystem06.blogspot.com



No comments:

Post a Comment